Ekonomi

Tarım sektörleri altın çağını 2022’de yaşadı

Türkiye 2022’de yüzde 15 artışla 34,2 milyar dolarlık tarım ürünü ihraç ederken, Ege İhracatçı Birlikleri yüzde 17 artışla 6 milyar 727 milyon dolar ile Türkiye’nin tarım ürünleri ihracatının yüzde 19’unu gerçekleştirerek Türkiye şampiyonu oldu.

Ege tarım ihracatçıları, Uygun Tarım Uygulamaları ve Organik Üretimde devlet teşviklerinin 10 milyar dolara ulaşmasının önemini vurguluyor.

Ege Su Ürünleri ve Hayvansal Mamuller İhracatçıları Birliği, 2022’de yüzde 23 artışla 1 milyar 619 milyon dolarlık ihracatla AYB bünyesindeki Tarım bölümlerinin lideri oldu.

Ege Yaş Meyve Sebze İhracatçıları Birliği, 2022’de ihracatını yüzde 5 artırarak 1 milyar 246 milyon dolara çıkardı.

Ege Hububat Bakliyat Yağlı Tohumlar İhracatçıları Birliği tarihinde ilk kez yüzde 46 artışla 1 milyar dolarlık ihracat gerçekleştirdi.

Ege Mobilya, Kağıt ve Orman Ürünleri İhracatçıları Birliği 2022 yılını yüzde 20 artışla 866 milyon dolar, Ege Kuru Meyve ve Mamulleri İhracatçıları Birliği ise 852 milyon dolar artışla tamamladı.

Ege Tütün İhracatçıları Birliği yüzde 6 artışla 829 milyon dolarlık ihracat gerçekleştirirken, Ege Zeytin ve Zeytinyağı İhracatçıları Birliği Türkiye’ye 336 milyon dolarlık ihracat getirdi.

Bu olumlu ivme 2023 yılında da devam edecek:  Tarıma dayalı ihtisas OSB’ler Türkiye için büyük fırsat

Ege İhracatçı Birlikleri Koordinatör Lideri Jak Eskinazi, “12 İhracatçı Birliğimizin 7’si tarım ürünleri ihracatçılarımızın kümelenmesidir. 2022 yılı civarında dünyada ve ülkemizde durgunluk ve finansal kriz ortamının yaşandığı kritik bir konjonktürde tarım kollarımız tarihinin altın çağını yaşadı. 2022 yılında tarım sektörlerimizin ihracatı yüzde 17 artarak 6 milyar 727 milyon dolar oldu. Kuruyemiş, mamulleri, zeytinyağı-zeytinyağı, su işleri, baharat, tütün, odun dışı orman işleri ve organik üretimde dünyada güçlü bir oyuncuyuz. Bu olumlu gidişatın 2023 yılında da devam edeceğine inanıyoruz. Önümüzdeki dönemde yüksek teknoloji yatırımları ve sürdürülebilirlik vizyonu ile tarımsal ihracatta 10 milyar dolara ulaşacağımızı öngörüyoruz. Tarımda lider bir bölge olarak, Sürdürülebilir Kalkınma Hedeflerine hizmet eden yeni yatırımlara her zaman ihtiyacımız var. Ortağı olduğumuz, Avrupa’nın ve Türkiye’nin en büyük çağdaş seracılık ve tarıma dayalı sanayi kümelenmesi olan Dikili Tarıma Dayalı İhtisas Organize Sanayi Bölgesi ve Bayındır’da kurulan Tarıma Dayalı İhtisas Çiçekçilik Organize Sanayi Bölgesi değerli bir potansiyeli ortaya çıkaracaktır. Bergama’da kurulacak Tarımsal İhtisas Süt Ürünleri Organize Sanayi Bölgesi, tohum, fide, tıbbi ve aromatik bitkiler için Kınık’ta kurulacak Bitkisel Üretim Tarımsal İhtisas Organize Sanayi Bölgesi, tüm gıdaya yönelik kaygıların arttığı bu dönemde ülkemiz için büyük avantajlarımızdır. dünyada.” dedi.

Turkish Tastes markası dünyada büyüyor

Jak Eskinazi, AYB’ye bağlı altı Gıda Derneği’nin Ticaret Bakanlığı’nın desteğiyle Türk gıda ürünlerinin tanıtımı ve bilinirliğini artırmak amacıyla yürüttüğü Turquality projesine de değinerek sözlerini şöyle sürdürdü:

“Turquality Projemiz kapsamında University of Las Vegas UNLV ve Nevada Restaurant Association (NvRA) ile iş birliği yapılarak Türk Mutfağı derslere dahil edildi. Ayrıca Türk Lezzetleri Referans Yemek Kitabı referans kitabı da yayınlandı. Bu kitap THY’nin bazı lounge alanlarına girerek farkını gösterdi. Önümüzdeki 4 yıl için Ticaret Bakanlığı’na da başvuru yapıldı ve eğitim seminerleri, şef yarışmaları, sosyal medya, tanıtım ve tadım etkinlikleri ile faaliyetler devam edecek. Food olarak 20 yılı aşkın süredir milli katılım düzenlediğimiz dünyanın en prestijli fuarları Summer Fancy Food Show, Biofach ve Foodex Japan fuarlarında ülkemizi ve firmalarımızı en iyi şekilde temsil edeceğiz. Dernekler. En değerli hedef pazarlarımızdan biri olan Çin’deki en değerli fuarlardan biri olan Çin İthalat Fuarı’nın bu yıl 6.’sı düzenlenecek olan Çin İthalat Fuarı Birliklerimiz tarafından organize edilecektir. Tarımsal ihracatımızı artırmak için teşviklere ihtiyacımız var. Lojistik çok değerli. İşlerimizi uzak pazarlara gönderirken lojistiğe ihtiyacımız var. Özellikle yaş meyve sebzede hava filomuzun bunu tamamlaması ve fiyatlarını daha uygun hale getirmesi gerekiyor” dedi. dedim.

EYMSİB, Türkiye’nin yaş meyve, sebze ve mamulleri ihracatının yüzde 22’sini gerçekleştiriyor.

Ege Yaş Meyve Sebze İhracatçıları Birliği Lideri Ege İhracatçı Birlikleri Koordinatör Yardımcısı Önder Hayrettin Çına, “Türkiye’nin toplam yaş meyve ve sebze ürünleri ihracatı 5.5 milyar dolara ulaştı. Bu ihracatın yüzde 22’si Birliğimiz tarafından gerçekleştirildi. Ege Yaş Meyve Sebze İhracatçıları Birliği olarak 2022 yılını ihracat artışı ile kapatmayı başardık. Yaş Meyve ve Meyve Sebze Ürünleri İhracatımız 1 milyar 250 milyon dolara ulaştı ve geçen yıla göre yüzde 6 artış sağladık. 2022 yılında ihracatımızın en çok gerçekleştirildiği ilk 5 pazar Almanya, ABD, Rusya, İngiltere ve Hollanda olurken, turşu, meyve suları, kurutulmuş domates, salça, dondurulmuş meyveler, kiraz, mandalina, domates, üzüm gibi eserler , şeftali ve nektarin ihracatta öne çıkıyor. planlamaya geldi. Üyelerimiz 2022 yılında toplam 189 ülke ve bölgeye ihracat gerçekleştirdi.” dedim.

Almanya, Rusya, İngiltere’ye fuar katılımları, Endonezya ve Singapur’a URGE heyeti

Uçak, Ege Yaş Meyve Sebze İhracatçıları Birliği’nin 2023 yılında üretim kısmına ilişkin ana odağının kalıntı ve efor, meyve sebze kayıpları ve eğitim faaliyetleri olacağını belirtti.

“Ege Bölgesi’nin her yerinde bahçelerde ve işletmelerde kapsamlı bir eğitim programı başlatıyoruz. Bu programda Tarım ve Orman Bakanlığımızdan ve Üniversitelerimizden teknik destek alarak daha az kayıplı ve gerçek ilaçlamalı bir üretim modeli için örnek teşkil etmeye çalışacağız. Yurtdışı ihracatımızı artırmak, üyelerimize yeni alıcılar ve pazarlar bulmak için çalışmalarımızı sürdüreceğiz. 2023 yılının ilk yarısında Almanya, Rusya ve İngiltere’de fuar katılımlarımız olacak. Endonezya ve Singapur’a da bir URGE heyeti organize edeceğiz. 2023 yılı yurt içi ve yurt dışı faaliyetlerle dolu bir yıl olacak, inşallah bu faaliyetlerimiz ihracatımıza yansır ve ihracatımızı 1 milyar 500 milyon dolara çıkartabiliriz.”

Tarımsal ihracatın artmasında organik ve katma maliyetli işler büyük rol oynuyor.

AYB Organik İşler ve Sürdürülebilirlik Koordinatörü, Ege Kuru Meyve ve Mamulleri İhracatçıları Birliği Lideri Mehmet Ali Işık, 2022 yılında Ege’nin tarımsal ihracatının 1 milyar doların üzerinde arttığına değindi.

“Ege, dünyada tarımsal üretimde çok değerli bir güce sahip. İhracat artışında organik ve katma değerli işler büyük rol oynadı. En büyük avantajımız, Akdeniz mutfağının ve Akdeniz eserlerinin yüklü bir tedarikçisi olmamızdır. Türkiye’de en çok taze sebze ihraç edilirken, Ege Bölgesi’nde en çok mamul ürünler ihraç ediliyor. Üretim ve ihracatta dünya lideri olduğumuz sarı lop incirimiz sadece Aydın yöresinde yetişen özel bir üründür. Sultaniye üzümümüz Ege bölgesine özgü bir üründür. Malatya’nın Şekerpare Kayısısı yine Ege Bölgesi’nde işlenip sevk ediliyor. Su ürünleri yetiştiriciliğinde balık üretiminin büyük bir bölümü bölgemizde yapılmaktadır. Üzüm üretimimizi 100 bin tondan 350 bin tona, incir üretimimizi 15 bin tondan 100 bin tona, kayısı üretimimizi 20 bin tondan 120 bin tona çıkardık. Ege’nin tarıma ve gıdaya bakışı tamamen sürdürülebilirlik üzerine. Kuru meyvede dünya lideri olmamızın sebebi 30-40 yıldır üniversitelerimiz, araştırma enstitülerimiz ve ihracatçılarımızla hep birlikte oluşturduğumuz altyapımızdır. AYB, Türkiye’de organik tarımda sürdürülebilirlik ve uyumu yönetmektedir. 500 milyon dolar civarında organik ihracatımız var, bunu 1 milyar dolara çıkaracağız.”

İyi Tarım Uygulamaları ve organik tarım teşviklerine ihtiyaç var

Işık, “Üretimden ihracata kadar tüm süreçte altyapımızı hazırlıyoruz. Sanayimizi organik tarıma dayalı olarak inşa ediyoruz. Pandemide yaşananlar, iklim değişiklikleri ve üçüncüsü olan Ukrayna-Rusya savaşı gıdanın ne kadar stratejik olduğunu gözler önüne serdi. 2030 yılına kadar Avrupa’da tarımın yüzde 30’unun organik tarıma geçmesini hedefliyor. Bu bizim için de çok güçlü bir ifade. Bu yapılanmayı da birebir formda yapmamız gerekiyor. Bu altyapının kurulması için tüm dünyada çiftçilerin desteklenmesi gerekiyor. Hem iyi tarım uygulamalarına hem de organik tarım uygulamaları için teşviklere ihtiyaç vardır. İşe dayalı bir temel gereklidir. Dekara dayalı bir üretim değildir. Bire bir havza bazlı üretim teşvik edilmelidir. Aynı şekilde biyolojik ve biyoteknik çalışmalar da desteklenmelidir. Bölünmüş arazi yapısında biyolojik ve biyoteknik uğraşta başarılı olma şansınız yok. Ancak havza olarak o bölgelerde biyolojik ve biyoteknik çalışmalar yaparsanız ilaçsız bir üretim gerçekleştirebilirsiniz. Önümüzdeki 8-10 yıl için hedeflerimiz bunlar olmalı. Devletin verdiği ve vereceği temellerin bu dinamiklere göre inşa edilmesi gerekiyor.” dedim.

Su ürünleri ve hayvansal ürünler branşı gıdada ihracatın yıldızı oldu

Ege Su Ürünleri ve Hayvansal Ürünler İhracatçıları Birliği Başkanı Bedri Girit, “Su Ürünleri ve Hayvansal Ürünler Dairesi Başkanlığı olarak ihracatımızı geçen yıla göre yüzde 20 artırarak ilk kez 4 milyar dolar seviyesinin üzerine çıkardık. 2023 ihracat hedeflerimizin oldukça üzerinde bir başarı elde ettik. Rekorlarımıza her geçen gün yeni bir rekor eklemenin gururunu yaşıyoruz. Öte yandan 2022 yılında ihracatımızı yüzde 23 artırarak 1,6 milyar dolara, birim fiyatımızı 3,47 dolara çıkardık ve aynı zamanda bölgemizin gıda sektörü ihracatında da yıldızı olduk. 2022 yılında yurt dışı ve yurt içinde 6 adet info stantlı fuara katılım sağladık ve 2023 yılında en az 6 adet info stant katılımı ile şubemizi tanıtmaya devam edeceğiz. 2023 yılında şubemizin çalışmalarını değerli bir potansiyel pazara yönlendirmeyi hedefliyoruz. sektörümüzün öncelikli pazarlarının ortasında yer alan Afrika için planlanacak çeşitli projelerle İhtiyacı karşılayan değerli segmentimizin başarısına katkı sağlayan değerli ihracatçılarımız ve paydaşlarımızla birlikte çalışarak ulaştığımız bu ihracatı 2023 yılında Türkiye olarak 4,3 milyar dolara, Ege için ise 1,8 milyar dolara çıkarmak. dünyanın sağlıklı beslenmesi için protein ve gıda branşı ihracatının lokomotiflerinden biri olan şubemizde yeni ihracatlara ihracat hacmimizi artırmaktır. Rekor kıracak projeler üreterek, katma maliyetle ihracat yaparak çalışmaya devam edeceğiz.” dedim.

Hububat, bakliyat, yağlı tohumlar branşında tarihi rekor kırdı

Ege Hububat, Bakliyat, Yağlı Tohumlar İhracatçıları Birliği Başkanı Muhammet Öztürk, “Tahıl, Bakliyat, Yağlı Tohumlar ve Mamulleri sektörümüzün Türkiye’deki ihracatı yüzde 25 artarak 11,4 milyar dolara ulaştı ve Türkiye’de ihracat yapan sektör olduk. en çok gıda ürünlerinde. Birliğimizin 2021’de 682 milyon dolar olan ihracatı, 2022’de yüzde 47 artarak Türkiye’nin ihracatını geçerek 1 milyar dolara ulaştı. 10 yıl önce 280 milyon dolar ihracat yaparken, 2022’de ihracatımızı 4 kat artırarak 1 milyar dolar düzeyine çıkarmanın sevincini yaşıyoruz. şirketlerimiz uluslararası pazarlarda.” dedi.

Tütün ihracatı 829 milyon dolara ulaştı

Ege Tütün İhracatçıları Birliği Lideri Ömer Celal Umur, “Türkiye’nin toplam tütün ve tütün mamulleri ihracatı 2022’de yüzde 6 artarak 829 milyon dolara ulaştı. Bu ihracatın 253 milyon dolarını yaprak tütün, 576 milyon dolarını ise tütün mamulleri oluşturdu. Ülkeler bazında ihracata baktığımızda yaprak tütün ihracatımızda ilk üç pazar ABD, İran ve Belçika olurken, tütün ürünleri ihracatında ilk üç pazar Irak, Romanya ve Gürcistan’dır. 2022 yılında Birlik olarak sürdürülebilirlik anlamında değerli bir yol kat ettik. Denizli’de 16 adet tarımsal atık toplama merkezi kurduk. Kurduğumuz çalışma komiteleri verimli çalıştı. Yeni bir Sürdürülebilirlik URGE projesi başlattık. Bu proje kapsamında sürdürülebilirlik hedeflerimiz için çalışmalar yapacağız. Derneğimizin sürdürülebilirlik konusundaki çalışmaları 2022 yılında olduğu gibi 2023 yılında da hız kesmeden devam edecek. Dernek olarak üretim ve ihracatında dünya lideri olduğumuz şark tütününün sürdürülebilir ve çevreci üretimi için çalışmaya devam edeceğiz. ” dedim.

Odun dışı orman eser ihracatı yüzde 7 artarak 194 milyon dolar oldu

Ege Mobilya Kağıt ve Orman Eşyaları İhracatçıları Birliği Başkanı Ali Fuat Gürle, “Mobilya, Kağıt ve Orman Eşyaları Bölümümüzün Türkiye geneli ihracatı 2022’de yüzde 17 artarak 7 milyar dolardan 8,5 milyar dolara çıktı. Ege Mobilya Kağıt ve Orman Eşyaları ve Eşyaları İhracatçıları Birliği olarak ihracatımız yüzde 16 artışla 791 milyon dolardan 940 milyon dolara çıktı. 2023 yılında 1 milyar dolar barajını geçeceğimizi öngörüyoruz. Türkiye 2022 yılında tedbir bazında yüzde 26,4, maliyet bazında yüzde 7 artışla 194 milyon dolar odun dışı orman ürünü ihraç ederken, 106 milyon dolar ihracat gerçekleştirdi. bu ihracat Birliğimiz tarafından gerçekleştirilmiştir. 53 milyon dolarla kekik, 27 milyon dolarla defne ve 8 milyon dolarla adaçayı ilk üç eserimiz. Odun dışı orman ürünlerinin ortalama ihracat fiyatı Türkiye’de 0,93 ABD Doları/Kg iken Ege Bölgesi’nde bu rakam 3,31 ABD Doları/Kg’a ulaşmaktadır. Tıbbi ve aromatik bitkilerin üretim kalitesi ve verimliliği ile ihraç edilebilir ürün çeşitliliğinin artırılmasına yönelik çeşitli projeler hayata geçireceğiz. Tüm alt fasıllarımızda her türlü fuar, heyet ve dijital platformlarda Türkiye’nin gücünü ve marka değerini ortaya koyan çalışmalar yapmaya devam edeceğiz. Bu amaçla Suudi Arabistan, İsrail, Fas, Amerika gibi ülkelerden alım heyetlerini ülkemize getirmeyi, Güney Afrika, Birleşik Arap Emirlikleri, İsrail gibi ülkelere de sektörel ticaret heyetleri düzenlemeyi hedefliyoruz.” dedim.

 

Kaynak: (BYZHA) – Beyaz Haber Ajansı

beytussebaphaber.com.tr

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

-
Başa dön tuşu